Skip to main content

Vanuit ontspanning grenzen aangeven

Ben jij halverwege de week al aan weekend toe? Heb je weinig energie, continu het gevoel te druk te zijn en kun je je slecht concentreren? Heb je moeite met het uitvoeren van jouw dagelijkse taken of vind je bepaalde klusjes erg spannend? Dit soort klachten kunnen leiden tot overspannenheid, oftewel burn-out. Te lange periodes met te veel stress overbelasten het brein en het lichaam. Je krijgt klachten als: pijn in je lijf, extreme vermoeidheid, lusteloosheid, verlies aan vitaliteit, een opgejaagd gevoel, een kort lontje. Haptotherapie helpt je om meer bewust te worden van de signalen van je lichaam.
Haptotherapie bij Burn-out en overspannenheid

Het lichaam is wijs. Het geeft grenzen heel goed aan. Grenzen zijn voelbaar. Als je naar de signalen van je lichaam luistert en ernaar handelt, dan ben je in balans. Haptotherapie leert je hoe je in contact komt met emoties en gevoelens. Als je jouw grenzen weer voelt, kun je ze handhaven. Door bijvoorbeeld tegen je werkgever te zeggen dat je voldoende werk hebt. Of door thuis uit te leggen dat je tijd voor jezelf nodig hebt en die tijd ook te nemen.

Weer in contact met je lichaam

Gevoelens van stress en druk ervaar je nu, maar kunnen ook te maken hebben met eerdere gebeurtenissen. Misschien heb je een keer heftige, acute stress ervaren of iets traumatisch meegemaakt, of pas je je al langer aan alles en iedereen aan? Als je deze situaties niet goed verwerkt hebt, of al lange tijd negeert dan kunnen die zich uiten in concentratieproblemen, vermoeidheid, pijn en andere mentale en fysieke klachten. Samen met een haptotherapeut onderzoek je of dit voor jou geldt.

Door in contact te komen met wat er in je lijf gebeurt, kom je ook in contact met je grenzen. Je leert weer vertrouwen op je gevoel en ontwikkelt de stevigheid om daar ook voor te gaan staan. Zo leer je voelen welke keuzes bij jou passen. De overspannenheid zal plaatsmaken voor ontspanning en zelfvertrouwen.

Van overspannen naar ontspannen met haptotherapie

Als je overspannen bent of een burn-out hebt dan vermijd je bepaalde plekken en situaties of je gaat er juist mee in conflict. Kortom: je vlucht of je vecht met de situatie. Je bent het contact met jezelf kwijt en kunt daardoor geen waardevol contact maken met de mensen om je heen. Dit doe je allemaal in je hoofd, zonder je lichaam te voelen. Met oefeningen leer je dit patroon te doorbreken. Je leert je grenzen aanvoelen en aangeven.

Aan de slag

Haptotherapie gaat om voelen en ervaren, maar bestaat ook uit gesprekken. Je praat over wat er in je leven speelt en hoe je daarmee omgaat. In de oefeningen staat het voelen van je lijf centraal. De haptotherapeut raakt jou op een respectvolle en rustige manier aan. Hierdoor voel je dat je er mag zijn en emoties mag ervaren. Je leert om spanning en stress te voelen in je lijf. Je leert signalen van te veel stress en een te hoge belasting op tijd herkennen. Je leert weer te vertrouwen op jezelf.

Het resultaat? Meer stevigheid, weten waar je grenzen liggen en die durven handhaven. Overspannenheid en burn-out krijgen veel minder snel vat op je.

Maak direct een afspraak met een haptotherapeut

Haptotherapie is een breed toepasbare therapievorm. Of je nu angstig bent of somber, kanker hebt of PTSS, een betere band wilt opbouwen met partner of kind … een haptotherapeut helpt je jezelf ontwikkelen. Je leert om (weer) in contact te komen met gevoelens en emoties. Zo leer je jezelf beter kennen, je zelfvertrouwen groeit en je neemt beslissingen die bij jou en bij de wereld om je heen passen.

Wil jij ook met haptotherapie naar een gezond gevoelsleven? Je kwaliteiten, patronen en grenzen helder krijgen? Maak een afspraak met een haptotherapeut in de buurt.

Zoek een haptotherapeut

De informatie op deze pagina is samengesteld onder redactie van
  • Sara Terburg

    Journalist
  • Bob Boot

    Haptotherapeut en auteur
  • Linda Daniels

    Haptotherapeut i.o.

Lees over dit onderwerp

  • “Het maakt me de huisarts die ik wil zijn”

    Robert van Herwerden is sinds 2001 huisarts. Samen met drie collega’s werkt hij vanuit een gezondheidscentrum in Breda. Robert gebruikt elementen uit de haptonomie in zijn werk en verwijst regelmatig patiënten door naar haptotherapeuten.

  • Haptotherapie brengt je in balans

    Als je maar doorbuffelt, voel je soms niet meer hoe het écht met je gaat. Tijd om het contact tussen hoofd en lichaam te herstellen, vindt journalist Fleur Baxmeier. Haptotherapeut Jiska de Jonge helpt.

  • “Ook haptotherapie kan preventief ingezet worden”

    “Tijdens haptotherapeutische oefeningen merkte ik hoe cognitief en doelgericht ik ingesteld was en wat het voelen me bracht”, vertelt bedrijfsarts Robert van Baarle. “Vanaf dat moment adviseer ik een deel van mijn patiënten om haptotherapie te gaan volgen.” Robert werkt, op locatie, voor zorg- en onderwijsinstellingen en commerciële bedrijven.

  • Hoe kan haptotherapie de geestelijke gezondheidszorg (ggz) verrijken?

    Eelco van der Burg (vierdejaarsstudent Social Work aan de Hogeschool Leiden) wil haptotherapie integreren in de ggz voor kinderen. ‘De ggz zit vol met behandelvormen die gericht zijn op praten. Haptotherapie draait ook om het fysieke en is daarmee een zeer belangrijke en overschaduwde behandelvorm.’

  • Hoe de lichaamstherapeut je met beide benen op de grond krijgt

    Johannes Visser ging langs bij therapeuten die mensen leren ‘naar hun lichaam te luisteren’. Dat bleek een stuk minder zweverig dan hij dacht.

  • Met haptonomie naar zelfbevrijding

    Haptonomie is de wetenschap van de affectiviteit. In de haptotherapie nodigen we iemand uit om zich bewust te worden van zijn of haar eigen levende, voelende en bewegende zelf in relatie tot de omgeving.

    Haptotherapie is er ook voor mensen met