Communiceren is naast denken en doen vooral voelen. Zeker ‘op de zaak’ weten we ons niet altijd goed raad met die gevoelswereld. Haptonomie helpt bij het vinden van een juiste balans.
Waar word je blij van, angstig, kwaad of verdrietig? En wat doe je met zulke gevoelens in de communicatie met de ander? We hebben onszelf doorgaans niet geleerd dit soort vragen te stellen, waardoor een zekere disbalans ontstaat tussen denken, doen en ons gevoel.
De gevolgen hiervan op het werk zie je terug in bijvoorbeeld stress, het ervaren van hoge werkdruk en burn-outs. Tegelijkertijd ontstaat meer draagvlak om anders naar dit soort klachten te kijken. De maakbaarheidsgedachte begeeft zich wat dat betreft op een hellend vlak en de behoefte aan inzicht in onszelf groeit.
Met alleen denken en doen redden we het niet meer. En dat is wel waar de meeste trainingen in het bedrijfsleven – nog steeds – de nadruk op leggen. Haptonomie voegt daar het voelen aan toe.