De student wordt getriggerd door de kracht van haptotherapie door een artikel dat hij leest. En vraagt zich af: ‘waarom leer ik niets over haptotherapie tijdens mijn studie? Waarom is haptotherapie zo onbekend in de ggz?’ Hij informeert bij grote ggz-instellingen. ‘Die maken geen gebruik van deze therapie.’ En zijn medestudenten hadden er nog nooit van gehoord. Eelco besluit er zijn afstuderen aan te wijden. Omdat hij gezinstherapeut wil worden, kiest hij voor de doelgroep kinderen en hun ouders.
Haptotherapie valt niet onder de basisverzekering. Eelco: ‘Daarom verwerk ik oefeningen die gebaseerd zijn op de haptotherapie in een spel. Bijvoorbeeld agogen kunnen het spel gebruiken als onderdeel van een behandeling.’ Een onderdeel van zijn onderzoek is een gesprek met een cliënt. Via Lianne van Deurzen, haptotherapeut in Tilburg, komt Eelco in contact met Camilla (*), een eerstejaars universitair student. Zij heeft zowel ervaring met ggz als met haptotherapie.